fredag 28 april 2017

happy days

Hejsan alla fina! Det har varit intensiva veckor på senaste tiden. Stor tenta för en vecka sen och sen Professionell Utveckling - examination igår. Upplägget var som så att vi kom till examinationen, fick ta på oss "läkarkläder", ta med våra stetoskop och en och en gå in i en sal där det satt en examinator och en patient. Vi skulle sen sprita händerna, introducera oss, inleda och utföra samtalet (anamnesen) med patienten, allt medan examinatorn granskade kroppsspråk, patientkontakt, professionalitet och samtalsteknik. Efter att vi ställt de relevanta frågorna och ringat in problemet skulle vi utföra ett status på de eller det område(n) problemet gällde. Ett status är alltså den undersökning man går då man inspekterar, auskulterar (lyssnar på), palperar (känner på) och perkuterar (knackar på ett speciellt sätt för att höra efter dämpningar eller ihålighet) en viss kroppsdel/område. Finns också neurologstatus som innehåller lite fler undersökningar. Sen skulle vi avsluta samtalet och undersökningen och gå vidare till nästa rum där det satt en till patient och examinator. För en vanlig patient kanske det inte känns som att det ligger så mycket teknik bakom ett patientmöte, but let me tell you - det är en hel vetenskap bakom. Vilka frågor man ställer och på vilket sätt, i vilken ordning, vilket kroppsspråk man har, vilka moment ett status måste innehålla, hur man rör patienten.

I varje fall gick det jättebra, var så jäkla nöjd över min prestation. Väldigt konstlad situation egentligen och jag var lite rädd att jag skulle bli nervös, men jag kände mig faktiskt väldigt lugn och professionell. Fick superbra kritik både för både anamnes (samtalen) och status (undersökningarna). Gick därifrån med superbra känsla! Är nog 99,9% säker på att jag är godkänd. Nog blir det läkare av mig någon gång tror jag.

Efteråt åkte jag och Hedda iväg och klättrade, det gick mindre bra haha. Har klättrat och tränat rätt mycket på senaste tiden vilket har lett till att mina armar är superstela och mina handflator upprivna. Har nog klättrat minst tre gånger per vecka när jag varit här, vilket kanske är lite mycket för en nybörjare. Ska ta paus nu över valborg så mina händer får vila. På tal om det, idag kör ju valborgshelgen igång! SO EXCITED. Ikväll ska jag på middag, sen på födelsedagsfest och sen ut. Imorgon kommer Heidi hit från Umeå och stannar hela helgen. Det ska bli så jäkla kul! Hoppas vädret håller sig i schack och inte uppför sig som det gjort denna vecka - regn, sol, snö, is, hagel blandat om varandra. Inte najs.

Nu ska jag ut på en promenad och njuta av min lediga dag! Ha de fint.

Inga kommentarer: