torsdag 20 juli 2017

Gaustatoppen

I måndags rev vi av vår andra vandring - Gaustatoppen, som är Telemarks högsta fjäll. Toppen ligger på hela 1883m höjd och vandringen startar på 1100m. Från toppen kan man se hela 1/6 av Norges yta vid bra väder!

Förutsättningarna för vår vandring var inte direkt fenomenala. Jag hade jobbat nattpass och hann sova totalt 2h innan vi började gå uppför, det var riktigt jäkla kallt och lite småregnigt och det blåste som tusan. Kan inte riktigt påstå att det var en behaglig vandring - även om själva hiken inte är superjobbig (det är dock väldigt mycket sten och ibland riktigt branta stigningar) så blev det en kamp pga vädret. Vi hade rätt så mycket kläder men blev ändå kalla, uppe på toppen var det bara 3-4 grader varmt. Vi vandrade ändå på i rätt bra tempo och kom upp på 1h och 45 min. På toppen finns ett kafé som säljer våfflor, kakao och lite annat smått och gått - kan lova att det smakade bra med lite våffla (och värme). Vi tog lite bilder utanför och började sen gå ner vilket tog 1h och 20min. Det finns en funicular inne i berget som man kan åka med, men som de bergsbestigare (läs fattiga studerande) vi är så gick vi givetvis upp och ner.

Väl nere tryckte vi in oss i bilen och försökte få upp lite värme. Utan att öppna dörrarna möblerade vi om bilen till sovplatser och lade oss tillrätta under täcken och sovsäckar. Det blev faktiskt en riktigt behaglig natt och vi sov alla gott! (kan eventuellt bero på att jag då knappt sovit på ett dygn). All in all en bra, men mindre behaglig vandring på ungefär en mil. Mitt hetaste (höhöh) tips är att satsa på riktigt varma kläder. Vi såg några som gick upp i shorts (???) men vettefan om de kom ner igen hahah.

(Om ni undrar varför jag bloggar fyra på natten är det pga att jag jobbar natt igen. Och ja, det är väldigt lugnt på avdelningen.)

Inga kommentarer: